DEYAWANNY Deyawanny.: May 2012

Thursday, 24 May 2012

Wahai Kaum Hawa!Jadilah kalian seperti pohon Semalu

 
/ BISMILLAHIRAHMANIRAHHIM/
 
Selamat petang readers di deyawanny?
 
Harap korang okey,sihat alhamdulillah....
 
Wanny pun sihat walafiat..alhamdullililah diberikan kesihatan lagi oleh Dia untuk kembali posting tajuk untuk 
 
hari Jumaaat yang barakah ni...Lama tak update kan?Maklumlah dah 3 minggu tak balik..Mintak maaf sesangat!
Topiknya kali ni pasal wanita..bagi kaum adam kalau nak dengar boleh jugak untuk dijadikan panduan memilih isteri solehah...heee:D

 

Puteri kesayangan Rasulullah,Saidatina Fatimah Az-Zahrah pernah terpijak pohon semalu dan mengaduh kesakitan kepada ayahandanya.Rasullulah pun bercerita kisah pohon semalu yang sering dikaitkan dengan wanita.

1.Pohon semalu akan menguncup apabila disentuh.

-Pohon semalu ada sifat malu apabila disentuh..mempunyai maruah yang tinggi..

2.Mempunyai duri yang tajam.

-Sakitnya bukan kepalang,merupakan benteng ptahanan daripada musuh.Seringkali ada kaki yang memijak aku tanpa rasa bersalah.Dengan duri ini,serba sedikit melindungi pohon semalu.Seperti bunga mawar yang indah dilindungi durinya.Ibarat wanita yang sempurna sifat dan kecantikannya.INGAT!Indah dipandang tetapi bukan senang disentuh

3.Akar pohon semalu sangat kuat.
-Wanita memainkan peranan yang kuat dalam bumi ini.Hanya  betul2 kudratnya kuat sahaja boleh mencabut pohon semlu daripada mencengkam bumi.


4.Pohon semalu mudah membiak.

-Meskipun batangnya dipotong,ia mampu hidup di tempat lain jka ditanam.Ia mampu hidup sebagai pohon semalu yang baru.Ibarat hati wanita yang kental dan tegar dalam menghadapi ujian Allah.

5.Menguncup apabila senja.

-Apabla senja,ia akn menguncup seolah2 menuruti hukum Tuhan.Menunjukkan malam bukan amsa yang baik untuk kaum wanita keluar merayap-rayap.Tidak manis jika keluar waktu malam kerana waktu itulah pelbagai kemaksiatan dan perkara tak diingini boleh terjadi.Malam adalah waktu rehat untuk memulakan kehidupan yang lebih baik esok.


Alright!!!Tu adalah 5 sifat pohon semalu yang dikaitkan dengan wanita.Jadilah seperti pohon semalu wahai akhi,ukhti sekalian!!

Aminnn...

Assalamualaikum.
 

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Nur Sharwani