D.E.Y.A.W.A.N.N.Y Deyawanny.: Cabaran Alam Universiti



Saturday 9 April 2016

Cabaran Alam Universiti


Aku rasa macam berat je kaki nak melangkah masuk semula setelah habis cuti mid sem seminggu ni apabila aku memikirkan bertimbun task,assignment,presentation itu ini, test itu ini.Program itu ini . Semua ini berlaku dalam masa yang singkat ,dalam tempoh yang dekat . Sesak nafas. Huh.

Tapi .


Bila aku fikirkan semula . Sampai bila aku , kau dan kita mampu lari dari masalah .Takkan selamanya asyik nak bersembunyi di sebalik CUTI . We have to confront it . Cepat atau lambat yes mmg kena jugak ,bukan ? 

Difikirkan lagi sekali , ni baru cabaran untuk kita yang berjuang menuntut ilmu bukan nya berjuang pegang senjata lagi .Tembak sana sini musuh kita . Eh , yeke tapi kenapa rasa cam besar je tanggungjawab kita sekarang ? Erm.Biasalah manusia. Kdg setengah org naik jejantas RST tu rasa okey je sambil senyum ketawa berdekah-dekah lagi ngan member sebelah . Setengah org naik jejantas RST tu semput .Macam asma pulak.Lutut kaki sendi habis semua vibrate ..Ingatlah , Semuanya dah ditetapkanNya mengikut kemampuan kita tersendiri.

Yg pengalaman buruk kita lalui jadikan iktibar supaya next time improve it , dont repeat it . #Redha
Member satu semester ngan aku , relax arh. Baru semester 2. Cabaran dan pengalaman baru yg exciting banyak lagi sedang menanti :3 In shaa Allah ,keluar nanti(graduate) kita akan jadi seorang yg sado dgn iman . Belajar dari pengalaman is the best thing .

Kalau nak listkan benda yang kita kena buat / kerja dalam sehari ni /seminggu ni memang banyak . DARI A SMPAI Z pun belum tentu cukup nak list kerjo kita.. 

Jadi apa perlu kita buat ?



Kita sette dulu yg A . Kemudian baru settle yg B . Then C . Followed by others. Jgn kita duk dekat A pun tak habis lagi . Dah pandang yg B , C , D (tapi bukannya buat pun yg B,C,D tuu.Pandang je..ala ala dreamming tak berkesudahan baik takpayah ).
Sebab apa aku kata jangan ?Well said , for some people okay je dgn situasi multitask.Dia dh biasa .Its okay .Its fine then !



Yg jenis K.O dengan situasi tu kena paham dengan diri sendiri. Sebabnya nanti kita akan rasa letih . Nyampah . Last sekali . End up kita akan fed up dan ambik bantal tidur .ABaikan segalanya( berharap dengan tidur , msalah kau akn selesai) . Ada yg lagi teruk , rasa nak jemput nyawa sendiri .Allahu .

Sedih rasanya tengok beberapa member satu course rasa macam nak drop subjek itu ini . Yg rasa nak drop degree terus pun ada. Gara-gara sesuatu masalah , habis kacau perasaan mereka .Allah . Tiba-tiba aku terasa mesej yang Allah nak bagi . Aku sentiasa mendoakan yang terbaik ntuk korang ! :D. Aku memahami sebab aku pun berada dalam group yang sma so i can feel it .
Well, mungkin sekarang hidup kita umpama petir, ribut disertai dgn hujan lebat bagai . Tapi percayalah , step by step , Allah dah atur elok ja . Mungkin nnt si pelangi akan hadir mewarnai hidup kita . Cewahhh*

#BetulkanKalauAdaPointYangTersalah
Jom sama-sama kita muhasabah diri :D

P/s : Allah sedang menguji kita ,sahabatku . Sobs ..SObs.

The Capacity To Learn Is A Gift , The Ability To Learn Is A Skill , The Willingness To Learn Is A Choice

1 00 orang setuju:

Anis Amir said...

selamat kembali belajar XD

 
Copyright © . All Right Reserved by Nur Sharwani