DEYAWANNY Deyawanny.: Tazkirah::Kenapa Diam Itu Adalah Lebih Baik Dalam Islam?

Friday, 30 March 2012

Tazkirah::Kenapa Diam Itu Adalah Lebih Baik Dalam Islam?


Peace semua!

Kaifa halukum jami'aam??

Alhamdulillah wanny sihat sajer...

Okey harini hari Jumaat kan?So harini nak post entry pasal ceramah sikit or tazkirah.

Hari yang barakah kenalah diisi dengan benda yng berfaedah ye tak?

Topiknya ialah
-
-
Diam Itu Lebih Baik daripada Berbicara

atau lebih ringkas BiCARA EMAS.

Okey firstly,topik ni muncul bila ramai kengkawan wanny kata wanny ni sorang yang pendiam..haha..

Yeke?Wanny pun hairan..nak kata diam tu x sangat..nak kata bising..bising jugak..pelik 3x..

Dahtu takkan nak suruh wanny pi ber-gosip dgn budak2 lain tu?Wasting my time..x da keje ke apa?

i'm only talk when it is time only...not every time!

Back to the actual topic.

Diam ni bagus tau!Kenapa?Jom kita baca:

Barangsiapa yang banyak berbicara,akan banyak salahnya.

Rasulullah SAW bersabda:Janganlah kamu banyak berbicara  tanpa menyebut nama Allah kerana perbicaraan yang panjang lebar tanpa menyebut nama Allah akan membuat hatinya menjadi keras.Sesungguhnya,orang yg paling jauh dengan Allah ialah orang yg mempunyai hati yang keras.
                                                                                      (Hadis Riwayat Abdullah bin Amru)


Keterangan ayat:

Okey..bila kita banyak cakap dengan saper2 saja tmasuklah kawan kita,,kita secara tak lansung akan ada terbuat salah dalam percakapan kita.Faham tak??Okey..Macamni..mungkin dalam topik yg kita cakap tu akan ada yg membuatkan hati kawan kita terguris atau terkecil hati (kalau kawan jenis sensitif tu lagilah) tanpa kita sedari,kan?Perasan tak?

Cakap banyak jugak buat hati jadi keras tulah kita kadang2 rasa malas nak gi solat.."Nantilah solat..lambat lagi ni"...ye tak?Ayat tu yg selalu guna kan?So secara automatik kalau selalu macam tu hati kita akan jadi keras kan?Tu yg kita rasa kita ni jauh dgn Allah..hati pun selalu gelisah.


Berikut adalah sebab diam adalah lebih baik:

1.Biarlah percakapan ringkas tetapi ada maksud dan tujuan yg jelas serta bermanfaat.Percakapan yg membuatkan org lain lalai akan menimbulkan kezaliman dalam hati.

2.Bila hati keras,diri akan semakin jauh dari Allah.Ingatlah tiada kejahatan yg lebih buruk dr ini.

3.Percakapan itu cermin daripada isi hati dan jiwa.Oleh itu,kita harus menahan diri dari banyak berbicara.

Contoh:  Murni ni selalu citer kat kawan2 dia pasal apa2 jelah yg blaku kat dia dlm sehari tu..Kawan2 dia pun lama2 beranggapan "Murni mulut murai betullah..macamlah aku nak dengar sangat..yg tu pun nak citer..macamlah dia bagus sangat!"..Automatik kawan2 dia tu akan "cop" Murni tu seorang yg pot-pet or mulut murai..Malu tak?Kalau korang dilabel macamtu?

5.Barangsiapa yg sedikit percakapanya,kelak ia akan dipuji.Jika perak itu adalah bicara,diam itu adalah emas.!

6.Jangan berbicara bila kita rasa nak berbicara sebab waktu itu akan datang penyakit besar yang ubatnya janya satu iatu DIAM.Kecuali jika dipaksa mengungkap suatu tabir rahsia.

Ketahuilah sesiapa yg berbicara yg bukan urusannya nescaya dia akn mendapat sesuatu yg tdak diingininya.Sebaik2 manusia adalah sikit bicaranya dan banyak zikirnya pada Allah.

7.Sabda Rasulullah.."Janganlah kamu banyak berbicara tanpa menyebut nama Allah"..Maksudnya lebih kurang janganlah kita terus diam tak kata apa2..Diam jika berbiacara itu hanya bawa pada sia2..bcakap apabila perlu..Kiranya lebih digalakkan kita berzikir kpd Allah dan kurangkan bicara.

8.Perbicaraan yg  tidak diiringi dgn zikir kepada Allah membawa kpd dosa besar.

Firman Allah SWT dalam surah An-Nissa'(31)
Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar diantara dosa-dosa yg dilarang kamu kerjakan.nescaya Kami hapus kesalahnmu(dosa - dosa yg kecil)dan Kami masukkan kamu ke tempat yg mulia(syurga).

okey,anda faham?Baguss...okey topik ni wani ubah2 sikit n ringkaskan dri sebuah majalah islamik..Nama apa ntah..hee...sekadar berkongsi apa yg termaktub ( minda+buku = blog).

Kalau nak share pun boleh..nak like pun boleh..nanti automatik akan muncul di wall fb anda..sebarkanlah..

Terima kasih kerana membaca tazkirah wani.."Anda selangkah mendekati Allah"

Apa yang baik itu  datang dari Pencipta,dan apa yang buruk itu datang dari yang dicipta.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 00 orang setuju:

 
Copyright © . All Right Reserved by Nur Sharwani