DEYAWANNY Deyawanny.: Peribahasa Harapkan Pegar,Pegar Makan Padi rupanya!

Monday, 9 January 2012

Peribahasa Harapkan Pegar,Pegar Makan Padi rupanya!


Malas nak cakap banyak mari kita teliti peribahasa di bawah.Manarik info kali ni~
Korang tak hairan ke harapkan pagar,pagar makan padi?Apa kaitanya?Wanny pun pernah terfikir jugak sebelum ini..Permasalahan ni muncul apabila diorang  menukar perkataan jawi ke rumi.

So diorang ingat 'pagar la sbb dulu2 xda huruf 'ya' untuk pEgar.

Pegar tu sejenis burung yang digunakan untuk mengawal serangga atau tikus yang mahu rosakkan padi.Tapi burung tu khianati kepercayaan tuan dia.Burung pegar tu makan padi..tulah orang kata harapkan pegar pegar makan padi..

Tujuan utama guna BURUNG PEGAR tu untuk bunuh/kawalan biologi bagi kurangkan tikus dan perosak.

Nak tahu rupa burung PEGAR tu tak?

clip_image008

Comel kan?Nama aku si Pegar bukan Pagar..suka2 je ubah namaku yang comel ni~~

Lagi satu peribahasa yang DBP tak sedar/tak teliti dalam penggunaan peribahasa.

Bagaikan melepaskan batuk di tangga

Hairan tak?Apa kaitanya?Kenapa tak sendawa ke bersin ke..

Maksud dia membuat kerja separuh jalan kan?

Mari kita lihat apa itu melepaskan batuk di tangga`

Maksudnya,kita tak letak balik BATOK tu kat tempat asal dia.Orang melayu dulu,kena cuci kaki dulu kat tempayan yang selalunya terletak sebeelah tangga.Nak cedok air tu guna BATOK..

Lepas guna tu sepatutnya,letak balik dengan cara imbangkan batok tu kat atas tempayan so dia ambik masa.Tu yang malas,pastu letak je kat tangga.

clip_image006

Ni batuk ye~~

ingatkan nak sebar di FB tapi takut tak tersebar sangat maklumatnya.

Lastly,,peribahasa MENJOLOK MATA..sebenarnya bukan menjolok mata tetapi MENCOLOK MATA ya kawan-kawan~~

Apa nak jadilah dengan BAHASA MELAYU kita sekarang..tunggang langgang`Macamana nak maju.Lain kali selidik betul2untuk elakkan kekeliruan macam budak yang tengah menaip entry ni.

Taktaulah nanti nak buat karangan macamana..huhu..silap aribulan potong markah..

Tapi,jangan risau,dah ada orang hantar aduan ni kat Dewan Bahasa Dan Pustaka(DBP).

Mintak korang sharelah ye~Setiap ilmu yang disebarkan dapat pahala~

Nota kaki:Lepas ni pakat terjah cikgu tanya betulka?Okey?Lepastu bagitau wanny ye~Nak tau je panadngan diorang~

Credit to:My mummy..hehe dia yang bgtau:)

Kalau korang share..nak letak credit to wanny pun boleh..taknak xpe tak paksa..

As--salam.

Loreal Fundation here!!

Daftar Churp2 di sini~Jana pendapatan guna blog/fb~

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

1 00 orang setuju:

Shurazirah Sukhur said...

owh, saya baru taw pasal baca ni.hehe thanks for sharing :D

 
Copyright © . All Right Reserved by Nur Sharwani