DEYAWANNY Deyawanny.: Subhanallah hebatnya kisah Ikan Salmon !

Monday, 16 December 2013

Subhanallah hebatnya kisah Ikan Salmon !


Semalam wani tengok majalah tiga..starts pukul 9 malam..Lama dah tak tengok sejak duk kat asrama..kejenya tengok citer horror..haha..peminat nombor satu di Malaysia :)


Mari kita selusuri kisahnya.

Salmon adalah sejenis ikan laut yang hidup di perairan pasifik yang sangat luas. Namun hakikatnya, Salmon lahir diperairan air tawar, berhijrah ke lautan lalu kembali ke air tawar untuk bertelur.
Di antara ribuan telur yang dihasilkan oleh ikan Salmon, hanya sekitar separuhnya yang menetas. Benih ikan Salmon yang masih kecil ini hidup di dasar sungai yang berkerikil dengan memakan plankton.
Salmon kecil menghabiskan waktunya selama 1 tahun di hulu sungai. Hingga akhirnya tubuh ikan salmon mula kuat dan siap untuk berenang, maka ikan salmon yang membentuk kumpulan dan akan berenang menuju laut Samudra Pasifik yang sangat luas..
Dalam 3-5 tahun mereka akan melintasi samudra yang sangat luas. Bermula dari pantai Amerika ini, perjalanan dilanjutkan melewati Alaska, menuju perairan teluk di jepang dan kembali lagi hingga di akhir perjalanan mereka telah matang dan siap untuk bertelur. Ikan Salmon selalu kembali ke tempat mereka dilahirkan untuk bertelur.
Setelah sampai dilautan, tubuh ikan Salmon akan mengalami perubahan genetis yang membuatnya mampu bertahan di lautan yang berkadar garam tinggi.Namun yang menjadi persoalannya bagaimana ikan salmon dapat menemui kembali jalan ke sungai tempat mereka lahir sedangkan ada begitu banyak muara di lautan?
Sesungguhnya Tuhan telah memberikan kemampuan khusus pada indera penciuman mereka. Bagi manusia tidak ada bezanya air sungai satu dengan yang lain, tetapi itu tidak berlaku bagi ikan salmon karena mereka mampu mencium aroma air sungai yang telah lama mereka tinggalkan.
Salmon melakukan perjalanan pulang yang berlawanan arus deras demi bertelur di tempat kelahirannya. Ikan salmon harus melakukan loncatan saat melewati tempat arus sungai yang lebih tinggi dan juga harus merangkak di air yang dangkal demi untuk kembali ke daerah asalnya. Inilah yang merupakan keunikan ikan salmon.
Ternyata, banyak ikan salmon yang kehabisan tenaga sebelum mereka sampai di sungai, mereka mati dan tidak berjaya bertelur seperti sebagian ikan salmon lain yang kuat dan banyak juga diantara mereka yang menjadi santapan beruang kerana ikan Salmon ini mampu melompat setinggi 3 meter.

Yang sangat mengagumkan, selama perjalanan pulang ini, ikan Salmon tidak makan apa-apa, hanya berbekal cadangan lemak yang ada ditubuhnya bak kata lain berPuasa. Mereka sungguh sangat tabah dan tegar untuk melakukan perjalanan yang jauhnya mencapai 3200 KM!
Setelah mangharungi perjalanan yang sangat jauh selama berbulan-bulan tanpa makan, akhirnya mereka yang mampu bertahan hidup tiba ditempat dimana mereka dilahirkan!
Perjalanan belum berakhir sampai disini, mereka masih harus menyelesaikan tugas terakhir mereka, yaitu menetaskan telur mereka.
Setelah telur menetas, adalah saat terakhir bagi sang induk untuk menikmati indahnya tempat kelahirannya, mereka akan mati karena kehabisan tenaga selama perjalanan pulang. Namun begitu kematian ikan Salmon ini juga adalah bukan suatu yg sia-sia kerana bangkainya itu turut menjadi plankton iaitu makan kepada generasi kelahirannya yg sudah ditinggalkan.. Mati meninggalkan jasa..

Wani cukup tersentuh apabila melihat ada seekor ikan salmon ni..badannya sampai berlubang-lubang..ishh..tak tau lah nak cakap macamana..tapi yang ajaibnya ikan tu masih hidup..Kalau kat malaysia,ikan macam tu kalau kat pasar dah kira lelong dah sebab mmg teruk dah.Sangat tersentuh bila melihat ikan tu masih bergerak setelah dicuit oleh wartawan M3 .


  Dari kisah ikan salmon yang luar biasa ini
ada banyak hal yang bisa kita pelajari. Salah satunya, perjuangan yang
dilakukan oleh ikan Salmon untuk berenang ke hilir sungai walaupun
setelah bertelur mereka akan mati. Ikan salmon mengajarkan bahwa hidup
ini adalah perjuangan; perjuangan untuk menggenapi tujuan yang
ditetapkan sang Pencipta. Selain kegigihannya dalam berjuang, ikan
Salmon juga mengajarkan kehidupan yang penuh pengorbanan. Bayangkan
bila ikan Salmon menjadi egois dan tidak mau berjuang berenang ke
hilir sungai. Mereka akan menjadi punah, banyak makhluk hidup mati dan
keseimbangan alam akan terganggu. Pengorbanan yang ditunjukkan ikan
salmon ini sangat berbeda dengan kebanyakan manusia yang lebih
mementingkan kepentingan diri sendiri daripada kepentingan orang lain.
Kita harus hidup bukan untuk mencapai ambisi dan kepentingan diri
sendiri . Kehidupan ini akan menjadi bermakna bila hidup kita
bermanfaat (menjadi berkat) bagi orang lain.
Wassalam.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 00 orang setuju:

 
Copyright © . All Right Reserved by Nur Sharwani