DEYAWANNY Deyawanny.: Hukum Bercouple Atau bercinta Dalam Islam

Tuesday, 20 December 2011

Hukum Bercouple Atau bercinta Dalam Islam

.........BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.........

Ceeeee!!Bukak jugak blog wanny ni..pantang nampak tajuk COUPLE..tekan laju-laju.

Apa-apa pun terima kasih jika anda sedang baca posting wani kali ini.Penting ni!Bukan sebarang topik:)

Rasanya tak ramai yang tahu sebabnya sekarang wani tengok banyak remaja di luar sana yang sudah bercouple walaupun berumur setahun jagung.Betul kan?

Sorry sangat-sanagat kalau korang tersinggung.Bukanya tak boleh.Boleh Bercinta tu tapi dengan niat/syarat dia akn mengahwini wanita itu.

Rasanya korang tak kan?Al maklumlah CINTA MONYET hehe.Wannny??Sorii sikit wanny tak mainlah kapel2 ni..buat nyemak pala otak je kan?Setakat kawan tu xpelah kan?

Meh kita tengok jawapan kepada HUKUM BERCOUPLE ATAU BERCINTA

Korang mesti ada kapel kan?Baca ni dan sharekan di FB jika anda sayangkan ISLAM..agama kita.Sebarkan ilmu ini sebanyak mungkin.Ramai yang tidak tahu hakikat di sebalik berkapel ni!

Terima kasih
************************************************

Nabilah dan Husna:Ustadz,kami nak tanya pasal kapel ni ustadz

Ustadz:Apa benda kapel tu?Jenama aiskrim ke?

Nabilah dan Husna:Alaa.ustaz takkan yang tu pun taktau..hehe

Ustadz:Okey,cuba awak terangkan apa yang awak faham tentang kapel ni?

Nabilah dan husna:Yang saya faham,kapel ni macam bercintalah ustadz

Ustadz:Kenapa?Salah ke bercinta?habis tu saya cintakan isteri saya,tak boleh ke?

Nabilah dan husna:Maksud kami remaja yang bercinta,yang belum khawin..ada GF dan BF ni..

Ustadz:Begini,saya nak tanya awk balik..apa yang selalunya pasangan bercinta yang awk panggil couple ni selalu buat?

Nabilah dan husna:Tentulah mereka selalu berjumpa..dating

Ustadz:Lagi?

Nabilah dan husna:Mereka tukar2 hadiah,keluar sama2,belajar sama2

Ustadz:lagi?

Nabilah dan husna:Hmmm..itu jelah yang kami tahu,ustadz

Ustadz:Okey,awk kata orang bercouple ini akan berjumpa belajar sama2,makan sama2..itu dan ini kan..Dalam Islam bolehkah lelaki dan perempuan berjumpa?

Nabilah dan husna:Bolehlah ustadz,kalau tak boleh macamana nak beli barang,belajar dan dll??

Ustadz:Lelaki/perempuan yang mempunyai hajat tertentu atau urusan seperti belajar,mesyuarat boleh 
berjumpa.Tetapi,jika tiada sebab yang penting,Islam melarang laki dan pompuan berjumpa dan bergaul.


“Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam pernah suatu ketika di dalam majlis ilmu, seorang perempuan datang bertanya sesuatu kepada Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam.  Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam telah menolak muka seorang lelaki yang merupakan sepupu Baginda yang ada di dalam majlis tersebut.  Apabila ditanya kenapa dibuat demikian,  Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam menjawab bahawa lelaki dan perempuan tidak aman dari dipengaruhi Syaitan.” Ustadz Faisal memberikan penjelasan.
“Dalam ketika yang lain, seorang buta pernah datang berjumpa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam dan menyuruh Aishah agar duduk di belakang tabir.  Aishah radhiAllahu ‘anha bertanya, “bukankah dia buta, mana dia nampak saya.”  Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam menjawab, “ya, dia buta dan tak nampak engkau.  Tapi engkau boleh melihat dia.”  Nah, ISLAM telah meletakkan peraturan bahawa antara lelaki dan perempuan mesti ditundukkan pandangan dan tidak bebas bergaul di antara keduanya.  Sedangkan pandang sahaja pun ISLAM sudah mengawal, inikan pula lebih dari itu.” 

Ustadz:Ini kerana pabila seorang wanita dan seorang laki berdua2an..mereka akn ditemani si ketiga(SYAITAN).Justeru itu,ianya hanya mejerumuskan diri serta mendekatkan diri dengan ZINA.Jangan awk ingat syaita tu akan tersengih2 je tgok korang makan/dating tapi dia akn menghasut fikiran si teruna mahupun si dara untuk jebakkan diorang ke lembah ZINA.Yakni yang dimurkai Allah.Mungkin mula2 pandang ringan2 je..lepastu pegang2..then pabila dah biasa berlaku pulak ZINA....lahirlah satu insan yang tak berdosa.Ini semua kerna kita pandang ringan HUKUM ALLAH.Tengok sekarang..banyak pusat pelacuran dibuka,bohjan,bohsia,dan paling sadis sekali PEMBUANGAN BAYI.Sampai tahap tu!Mungkin dunia dah nak kiamat!Sebab tu kita disuruh jaga pandangan dan pacaindera kita.
Ustadz nak tanya awk kalau nampak ayam goreng,rasa nak makan tak?Bukan saja nampak..baunya pun dah teringin kan?Macm tulah maksudnya.

Nabilah dan husna:Ha'aah lah ustaz,terasa lapar pulak perut ni.hehe

Ustadz:Hehe..Tulah manusia.Kalau awk nampak laki pun awk mesti nak dapatkan perhatian dia.Dan yang laki pun kalau nampak pompuan cantik pun mesti nak ambik sebagai awek kan?Sebab tu Allah suruh jaga pandangan>Elakkan bercakap pasal couple dengan rakan2,baca novel cinta dll..kera itu akn menimbulkan keinginan ntuk bercinta/kapel.Insyallah,jika awk tundukkan pandangan awak akn terhindar dari sebarang masalah yang tdk diingini.Malah,jika ramai remaja yg menjauhi amalan kapel ni.gejala sosial seperti ZINA dan BUANG BAYI akan jadi sifar.Masyarakat juga hidup sejahtera tanpa bala.Mungkin sebahagian remaja anggap ini benda remeh dan ringan,tapi sebenarnya boleh bawak natijah yang besar kepada masyarakat.

Nabilah dan Husna:Okey ustadz,terima kasih sngat.Sekarang kami dah faham.Doaka kami agar terhindar dari gejala tersebut ye!

Ustadz:Ya..ya.Ustad akan selalu mnedoakan seluruh umat Islam terhindar daripada gejala tersebut..Aminnn yarabbal alamin!!


***************************************************************************************

Okey dah tamat dialognya.Amacam best tak?Penat taip tau!Semua wani lakukan demi kesejahteraan Umat Islam.

Wanny mohon sangat-sangat..sapa yang dah berkapel tu break jelah.Nanti bila dah dewasa kalau dah memang jodah korang..tak ke mana dia..Jumpa jugak korang nanti.Atau korang nak diri korang tu dan kapel korang menanggung dosa selama mana korang berkapel?Fikir2kanlah!

Ingat!Korang tu masih ada ibubapa yang sangat sayangkan korang dan mahu melihat korang menempa kejayaan satu hari nanti.Tunaikanlah harapan mereka dulu.

p/s:Wanny tidak paksa korang berhenti kapel tetapi sekadar menasihati.:)Mohon maaf jikalau ada yang tersinggung/marah.Tolong share di FB anda.Sebarkan ia.Moga2 anda akan dapat pahala yang berlipat-ganda dari ALLAH.



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

3 00 orang setuju:

aisyah fauzi marshamellow said...

cemekom....trase sy..tp sy xpnah ag r wt date k ap..
juz syg dye and syg dy kerna imannya
=)

sufisyahira said...

mnx copy ae?
=)

Wanny said...

@ Aisyah

no comment hehe...better say no to couple!

@Suffi

Boleh ajee...terima kasih kerana sebarkan ilmu yang sedikit ini..semoga suffi dapat manfaat darinya.

 
Copyright © . All Right Reserved by Nur Sharwani